23 czerwca 2019

Jak uruchomić stronę www

Dziś postanowiłem pomóc osobą zaczynającym przygodę z www. Pomyślałem, że przyda im się tutorial opisujący krok po kroku uruchomienie własnej strony www.

Cały wpis będzie opierał się na usłudze firmy Hekko.

Aby rozpocząć należy zamówić wpierw hosting naszej strony, do wyboru mamy kilka pakietów, każda firma daje nam podobny wybór. Jeśli się uczysz lub chcesz uruchomić swoją prostą wizytówkę/portfolio polecam pakiet najtańszy.

Składanie zamówienia

Do wyboru mamy kilka pakietów, w zależności od firmy może być ich inna ilość oraz mogą się różnić parametrami.

Dla prostych stron oraz dla nauki wystarczy nam najtańszy pakiet. Ważne, jest jednak to, aby zapoznać się z parametrami hostingu.

Warto pamiętać, aby nasz hosting posiadał bazę danych, możliwość podpięcia własnej domeny (jeśli nie będzie wykorzystany tylko do nauki), nielimitowany transfer oraz satysfakcjonującą nas wersję php.

Po wyborze pakietu i wypełnieniu prostego formularza zamówienia, otrzymujemy wiadomość mailową z danymi dostępowymi.

Poniżej wklejam przykład najistotniejszego fragmentu wiadomości, którą otrzymacie po zamówieniu hostingu.

Dane logowania do panelu administracyjnego DirectAdmin:
Nazwa użytkownika: XXX
Hasło: XXX
Adres do panelu administracyjnego DirectAdmin: https://www.hekko.pl/admin
Dane do FTP:
Host: s8.hekko.pl
Nazwa użytkownika: XXX
Hasło: XXX

Serwery DNS:
ns1.hekko.net.pl ns2.hekko.net.pl

Panel DiretAdmin

Panel DirectAdmin jest miejscem, które umożliwia nam proste zarządzanie serwerem. Możliwości panelu są ogromne, my skupimy się jedynie na niezbędnych opcjach, które posłużą nam do uruchomienia prostej strony internetowej.

Dostęp do panelu DirectAdmin znajduje się pod adresem:
https://www.hekko.pl/admin

Dane do zalogowania są w wiadomości email jaką otrzymaliście.

Po zalogowaniu się do panelu DirectAdmin zobaczycie multum opcji oraz statystyczne dane. Na razie możemy zignorować większość z nich, opiszę jedynie najistotniejsze.

W sekcji „Moje konto” będzie nas interesowała opcja „Zarządzanie domenami„. posłuży ona do przypisania naszego adresu do strony internetowej.

Jeśli nasza strona internetowa będzie korzystała z bazy danych, również niezbędny okaże się „Menadżer baz MySQL” oraz „phpMyAdmin„.

Przypisanie domeny do naszego konta

Aby adres naszej strony mógł być atrakcyjny, musimy w tym miejscu dodać nową domenę do konta. Jeśli nasz pakiet ma ograniczenie jednej domeny, usuwamy tą która jest teraz i dodajemy nową za pomocą opcji „Dodaj domenę do konta„.

Teraz aby nasz adres działał prawidłowo, musimy wejść do panelu zarządzania domeną i podać poniższe adresy DNS serwera:

ns1.hekko.net.pl ns2.hekko.net.pl

Jeśli nie posiadasz własnej domeny, zignoruj powyższą sekcję i pozostaw domyślny adres strony.

Jeśli nie posiadasz własnej domeny, zignoruj powyższą sekcję i pozostaw domyślny adres strony.

Baza danych MySQL

Jeśli wasza strona korzysta z bazy danych, musimy poznać nasze dane dostępowe do takiej bazy.

Po wejściu na adres: https://s8.hekko.pl/phpmyadmin/ zobaczymy stronę, która prosi nas o login oraz hasło. Nie otrzymaliśmy tych danych w wiadomości email. Musimy więc takie dane dostępowe utworzyć.

Tworzenie bazy danych

Same dane dostępowe nic nam nie dadzą, bowiem domyślnie baza danych nie jest utworzona.

Po wejściu do panelu DirectAdmin wejdźmy do „Menedżer baz MySQL„. Tam wybierzmy opcję „Utwórz nową bazę danych„.
Po wpisaniu nazwy bazy, użytkownika oraz hasła powinniśmy te dane zapamiętać lub zapisać w bezpiecznym miejscu.
Dane dostępowe MySQL są istotne przy instalacji systemów cms (np. „WordPress„) lub przy pisaniu własnego oprogramowania.

Możemy wrócić do „phpMyAdmin” oraz podać login oraz hasło bazy, którą utworzyliśmy przed chwilą.

Wgranie własnej strony na serwer ftp

Czas na ostatni punkt, czyli przesłanie naszej strony na serwer. W tym celu służy serwer ftp. Dane dostępowe do serwera ftp zostały nam przesłane drogą mailową.

Do połączenia z serwerem ftp służy program „Filezilla” lub „Total Commander„. Aby zalogować się na serwer ftp wystarczy znajomość nazwy użytkownika, hasła oraz hostu.

Połączenie ftp w programie Total Commander

Jeśli chcemy wgrywać pliki na serwer w programie „Total Commander„. Wybieramy w menu „Sieć > FTP połączenie” następnie opcję „Nowe połączenie„.

Sesja” to nazwa naszego połączenia, możemy podać cokolwiek.
Nazwę hosta, użytkownika oraz hasło to dane które otrzymaliśmy w mailu. Resztę opcji możemy pozostawić jak na screenie powyżej.

Połączenie ftp za pomocą programu FileZilla

Po uruchomieniu programu wybieramy kolejno „Plik > Menedżer stron > Nowy adres„.

Jako nazwę podać możemy cokolwiek, jako „Serwer” podajemy host otrzymany w mailu. Użytkownik i hasło również otrzymaliśmy w wiadomości email. Resztę możemy pozostawić jak na załączonym powyżej screenie.

Po zalogowaniu się na serwer ftp wchodzimy kolejno do katalogu „domains” następnie na katalog równy nazwie naszej domeny a na końcu na „public_html„.